Afrikai vőlegény

Der Bräutigam aus Teheran (német)

Alkotók

Balogh István rendező
Katona László  segédrendező
Juhász Endre  segédrendező
Deák Zoltán  ötlet
Segesdy László forgatókönyv
Nóti Károly forgatókönyv
Dolecskó Béla zene

Szereplők

Latabár Kálmán Kökény Tóbiás
Vaszary Piri Mária
Hidvéghy Valéria Szalkay Manci
Pataky Jenő Berinday György
Gárdos Kornélia Szalkayné
Egyed Lenke Rozália
Haraszti Mici Mici néni
Pártos Gusztáv Dömötör Döme
Misoga László Feri, inas
Rédey Sári  postás kisasszony
Christián Angéla  Bözsi, kozmetikuslány
Czobor Erzsébet  irodakisasszony
Nádudvary Erzsébet  Mari, Szalkayék cselédje
Ster­binszky Mária  
Harasztos Gusztáv altiszt
Sugár Lajos főportás
Szabó Ferenc Nagy János, férfi a postán

Technikai stáb

Eiben István operatőr
Rónai Gyula  hangmérnök
Máriássy Félix  vágó
Simoncsics József díszlettervező
Daday Ferenc díszlettervező
Szita József jelmeztervező (mint Szita szalon)
Manninger János állófényképész
Waldmann Lívia gyakornok

Produkciós stáb

Erdélyi Filmgyártó Kft. gyártó
Kárpát Filmkereskedelmi Kft. forgalmazó
Erdélyi István dr. producer (mint „Erdélyi Filmgyártó kft.”)
Katona Jenő dr. gyártásvezető (mint Katona Jenő Dr.)
Hankovszky Zoltán felvételvezető (mint Hankovszky Zoltán Dr.)

Gyártási és bemutatási adatok

1944. február - március eleje forgatás
1944. július 22. (238/1944. szám) cenzúraengedély
1944. augusztus vége, Deák, Omnia, Atrium bemutató
Hunnia Filmgyár Rt. (Pasaréti telep) műterem
Tobis-Klang (transzverzális) hangrendszer
Krupka Filmgyár és Laboratórium laboratórium

Külső forgatási helyszínek

  • Budapest, V. kerület, Petőfi Sándor utca (Főposta előtt)
  • Budapest, V. kerület, Váci utca 20. (Váci utca és Deák Ferenc utca sarok)
  • Budapest, Váci utca 22. sz. ház előtt
  • Budapest, Pasaréti út 101. sz. ház előtt (Pasaréti út és Harangvirág utca sarok)
  • Feltételezett helyszín: Budapest, dunaparti szállodasor valamelyik mellékutcája

Diszkográfia

"Úgy perzsel a csókod..."
zene: Dolecskó Béla
vers: Segesdy László (feltételezhetően)
A filmben alőadja: Pataky Jenő
Kottakiadás: nem ismert
Hanglemezkiadás: nem ismert

"Aki él és mozog a swinget jár..."
zene: Dolecskó Béla
vers: Segesdy László (feltételezhetően)
A filmben alőadja: Latabár Kálmán
Kottakiadás: nem ismert
Hanglemezkiadás: nem ismert

Filmtechnikai specifikáció

Eredeti hossza (35 mm) 2310 m
Előzetes eredeti hossza (35 mm) 106 m
Műsoridő 80 perc
Fennmaradt filmanyag 35 mm-es mozikópia
Teljességi állapot 100%
Minőségi állapot 80%
Bemutathatóság bemutatható

A film kameranegatívja elveszett.
A filmből a filmarchívumban két különböző forrásból származó példány és annak másolatai ismeretesek.
1. Erősen hiányos 35 mm-es eredeti nitró mozikópia (6 felvonás, kb. 1800 méter), amely már az archívum 1958-as alapitásakor a filmgyűjteményben volt, és amelyről a későbbiekben dubnegatív és az arról másolt pozitív kópia készült. Sokáig csak ez a hiányos, rossz minőségű változat volt az egyedül rendelkezésre álló anyag.
2. Teljesnek mondható 35 mm-es eredeti nitró mozikópia (8 felvonás, 2365 méter), amely 1981 májusában, vásárlás útján került az archívumba, dr. Erdélyi Istvántól, a film producerétől. Erről a kópiáról 1982-ben dubnegatívot, majd arról 1984-ben és 1990-ben pozitív kópiákat készítettek.

Fellelhetőség, források

Filmanyag 35 mm (teljes)
Forgatókönyv Filmarchívum könyvtára (1 db)
Dialóglista Filmarchívum könyvtára (1 db)
Standfotók  
Werkfotók Hangosfilm/Katona Jenő dr. hagyatéka (7 db)
Sillabusz Filmarchívum könyvtára (1 db)
Filmplakát  
Rácsplakát Filmarchívum (1 db)

Bibliográfia

  • Mozi újság 1944/4. [hátsó borító]
  • Mozi újság 1944/7. p22. "Honvédek a filmgyárban"
  • Film Híradó 1944/8. p7. "Afrikai vőlegény a Pasaréti úton"
  • Mozi újság 1944/9. p18. "Először együtt" (Szentpály Istvánné)
  • Magyar Film 1944/17. p13. "Új filmek"
  • Magyar Kultúra, 1944/17. p66-67. "Filmszemle"

Tartalom

Játszódik Budapesten és a vidéki Berinday-villában.

00 00 00 Főcím

00 01 47 Szalkayék ebédlőjében az asztalnál Szalkayné, Mancika és albérlőjük, Kökény Tóbiás ülnek. Kökény, az állástalan színész, táviratot olvas fel, amit Kairóból ka­pott. Ebben egy bizonyos George Berinday arra kéri, keresse fel őt egy fontos ügyben Budapesten, a Dunapart szállodában pénteki érkezését követően. Hir­telen a fejéhez kap és rájön, hogy a találkozót volt osztálytársa és barátja Berinday Gyuri kéri tőle, aki évekkel ezelőtt külföldre vándorolt és dúsgazdag ember lett belőle, mert egy olajvállalatnál dolgozott. Örömében tervezget, hiszen a találkozástól pénzt remél, amiből megnyithatja színi iskoláját, amelyben Mancika lesz az első diák.

00 03 05 Mint egy őrült, rohan a Dunapart szállóba, ahol a recepción megtudja, Berinday az I. emelet 113-as szobában lakik. Kökény ennek külön örül, hiszen végzetszerűen éli meg, hogy épp aznap péntek 13-a van és barátja is a 113-as szobában lakik. A szálloda lakosztályában boldogan borulnak egymás nyakába az Egyiptomban meggazda­godott György és az állástalan színész, Tóbiás. Tóbiás megpróbálja kifaggatni barátját anyagi kondícióiról, de az átszellemülten avatja be titkába: halálosan szerelmes. Magyar feleséget szeretne és magyar utódokat. Tóbiás is mesél sanyarú sorsáról: vidékről jött a fővárosba, de munkát sehol sem talált eddig. György nagyon megörül, hogy Tóbiásnak sok a szabadideje, így segíteni fog neki tervében. Ad neki 500 pengőt, és arra kéri, keresse meg neki Máriát, akivel már évek óta levelez, de még sohasem látta, még fényképen sem. Két hatalmas paksaméta levelet mutat neki, majd elmondja, hogy a Főpostán poste restante jeligés levelet szokott neki írni Kairóból „Mária” jeligére. György a soha sem látott Mári­át a levelei alapján magasnak, karcsúnak aranyszőkének csodálatosan szépnek képzeli el.

00 05 39 Kozmetikai szalon főnöki szobájának irodai asztalánál ül az öreg és csúnyácska vénkisasszony főnök, aki nem más, mint Mária. Épp egy levelet olvas, amikor telefono hívják és bemutatkozik.

00 05 49 A szállodában Tóbiás és barátja még beszélgetnek. György elmondja, hogy Mária nem tud az érkezéséről, előbb látni szeretné, hogy milyen. Tóbiás vállalja a feladatot, amelynek nehézségéről még mit sem tud, csak azt, hogy Mária tudta nélkül kell kilétét felderítenie.

00 06 10 Tóbiás detektívsapkában, pipával a szájában megjelenik a Főpostán.  Minden csinosabb nőt alaposan szemügyre vesz, majd döbbenten veszi tudomásul, hogy a „Mária” jeligére szóló leveleket az öregedő, csúnya Mária veszi fel. Azt hiszi félreértés, de a postáskisasszony minden kételyét eloszlatja. Megtudjuk tőle, hogy már két éve jár ide a levelekért a csúnya vénkisasszony. Tóbiás belekukucskál a levélbe, miközben Mária olvassa azt és megállapítja, hogy kizárt a félreértés.

00 07 52 Mária kilép a Főposta kapuján, Tóbiás utána. Követni akarja, de Mária autóba száll és elhajt.

00 08 07 György szállodai szobájában Tóbiás lehangoltan számol be a találkozásról. Majdnem elszólja magát, de a csalódottságát ecsetelő szavakat az utolsó pillanatban mindig meg-meg toldja egy mondattal, és így végül nem fedi fel a valóságot izgatott barátja előtt. Folyamatosan mellébeszél, így György egyre idegesebb lesz. Tóbiás nem érti, mit szerethetett meg barátja Máriában, mire az megmutatja Mária kézírását, és grafológiai alapon elemzi is azt. György izgatottságában azonnal Máriához akar rohanni, de Tóbiás kétségbeesetten visszaránci­gálja. Meggyőzi Györgyöt, hogy jobb, ha ő szól Máriának és egy budai kisvendéglőben hozza össze az első randevút.

00 10 00 Mária, saját üzletében, a „Mária kozmetikai szalónban” felügyeli beosztottjait és azok munkáját. Itt dolgozik Tóbiás házi­asszonyának lánya, Manci is, aki épp egy újságot nézeget kolléganőjével, Bözsivel. Mária dühösen munkára zavarja őket, majd irodájába megy, hogy az irodakisasszonnyal ellenőrizzék az újságokban megjelent hirdetéseiket. Épp azon háborog, hogy reklámja nem jó helyre került, amikor észreveszi a társasági rovat egyik hírét, amelyből megtudja, hogy Berinday Kairóból Budapestre érkezett és a Dunapart szállóban lakik. Felhívja a szállót, de a főportás közli vele, hogy Berinday nincs a szobájában. Váratlanul kedves lesz mindenkihez, Mancit be­hívja, kozmetikáztatni magát, a többieket pedig hazaengedi. Annyira boldog, hogy arcpakolás közben Mancinak megadja régen kért fizetésemelését.

00 13 52 Tóbiás Szalkayéknál háziasszonyának épp arról panaszkodik, hogyan oldhatná meg problémáját, amikor belép az ebédlőbe Manci és elújságolja, hogy főnöknője megbolondult és mindenkit hazaengedett. Tóbiásnak hirtelen felragyog a szeme, végignézi a lányt, és rábeszéli, hogy mivel úgyis színésznő akar lenni, hogy ennél jobb szereplehetőség úgy sincs, mint eljátszani Mária szerepét. Megállapodnak, ha Mancika eljátssza Mária szerepét, Tóbiás rábeszéli Szalkaynét, hogy írassa be lányát a Színiakadémiára. Megállapodnak abban is, hogy aznap este nyolckor a Kis Varjú étteremben fognak találkozni, ahol Tóbiás megismerteti egymással a fiatalokat. Már indulni készülne, amikor váratlanul rémült arccal visszarohan a belső szobába és kéri Mancit, hogy tartsa vissza hitelezőjét, Dömötör urat. Dömötör berobban, Tóbiást keresi, és hitetlenkedve veszekszik Mancival, aki állhatatosan letagadja Tóbiást, majd leül azzal, hogy megvárja. Manci édesanyjáért szalad, amikor Tóbiás, takarítónőnek öltözve jön be a szobába. Ügyetlenül, mindent lever, Dömötör pedig gyanúsan szemléli a takarítónőt. Ezalatt Mari a cselédlány a konyhában sírva panaszolja Szalkaynénak, hogy Kökény berohant, lehúzta róla a felsőruhát és elment. Szalkayné felelősségre akarja vonni Kökényt, de Manci és Tóbiás kézzel-­lábbal könyörög, hogy ne árulja el Kökényt. Dömötörhöz fordul, aki arra kéri Szalkayékat, mondják meg Tóbiásnak, hogy ne bujkáljon előle, mert egyszer úgyis elcsípi, és akkor kitapossa a szuszt belőle. Ezzel elvonul. Tóbiás megszabadulva jelmezétől elrohan.

00 19 12 A szállodában boldogan újságolja Györgynek, hogy az áhított hölgy várja őt este 8-kor a Kis Varjúban. Eközben Mária a főportás irányítására megindul György szobája felé. György izgatottan készül a találkozóra, bevonul a fürdőszobába borotválkozni. A szálloda folyosóján Mária megtalálja György ajtaját. György a fürdőszobában borotválkozik, Tóbiás pedig a szalonban nyakkendőt keres, amikor Mária bekopog. Tóbiás rémülten is­meri föl Máriát, György szobájának ajtaját gyorsan becsukja, és dadogva játssza el György szerepét. A fürdőszobában kiáltozó barátját unokaöccsé­nek hazudja Mária előtt, Györgynek pedig azt hazudja, hogy a szalonban a szobalánnyal beszélget. Tóbiás inget visz be Györgynek, ezalatt Mária megtalálja az asztalon György fényképét. Tóbiás kapkodva, de végül megakadályozza a találkozást, mert megkéri Máriát, hogy a hallban várja meg őt. Mária helyet foglal a hallban, ezalatt ők a hátsó lépcsőn elhagyják a szállót, taxit fognak, de Tóbiás egy rövid elfoglaltságára hivatkozva csak György száll be a kocsiba és megy el a Kis Varjúba.

00 25 29 Tóbiás visszatér a szállodába, megkeresi Máriát a hallban. Zavarodottan beszélgetnek, Mária visszaadja György szavát, amellyel házassági ígéretet tett korábbi leveleiben Máriának, és bevallja, hogy abban reménykedett, hogy sosem fognak találkozni és így nem derül ki, hogy Mária valójában nem szép, nem az a nő, akinek György a levelek alapján gondolta. Tóbiás eljátssza a csalódott szerelmes szerepét, de amikor megtudja, hogy Máriának jól menő kozmetikai szalonja van a belvárosban, felvillanyozódik. Mária nagyon megörül a Györgynek vélt Tóbiás lelkesedésén, és örömében meghívja vacsorára aznap estére. Még korábban meghívott vacsoravendégeit is lemondja, csak hogy kettesben lehessenek. Fél kilencre beszélik meg a találkozót Mária lakásán.

00 27 43 A Kis Varjúban szalonzenekar játszik, Manci és György külön asztalnál ülnek, mivel még nem ismerik egymást. Csak az érkező Tóbiás hozza őket össze. Rövid beszélgetés után magukra akarja hagyni a fi­atalokat, de a kacsasült utáni vágy és a félelem, hogy Manci elszólja magát, erősebb és így marad.

00 29 15 Mária lakásán Rozália, a házvezetőnő aggodalmaskodik, hogy vajon ki fogja megenni a rengeteg kacsasültet, amit a lemondott vacsoravendégeknek sütött. Mária megnyugtatja, hogy vendége jóízűen fog lakmározni, mert úgyis régen evett hazai ételeket. A férfiak úgyis rengeteget tudnak enni, Döme, a bátyja például egyedül is képes lenne megenni az egész kacsát. Rozália nem is tartaná rossz ötletnek, ha Döme úr is eljönne a vacsorára.

00 29 50 Tóbiás a Kis Varjúban jóízűen törölgeti a száját a kacsa után és rendel még egy borjúpörköltet.

00 30 11 Mária otthon telefonon beszél testvérével, aki nem más, mint Dömötör Döme, Tóbiás hitelezője. Mária meghívja bátyját a vacsorára, de az nem mondja biztosra, mert fáradt. Megígéri, hogy később visszahívja, és megmondja hogyan döntött.

00 30 33 Tóbiás a Kis varjúban csak a pör­költ után döbben rá, hogy neki fél kilencre Máriához kell mennie vacsorára és még virágot sem vett. Egy szalvétát terít a karjára, és mint pincér leszedi az összes asztalról a virágokat, és az óriási csokorral elviharzik.

00 31 19 Mária már sír a lakása szalonjában, mert nem jött el György. Negyed 10 után egyszer csak megszólal a csengő. Tóbiás érkezik, elnézést kér a késésért. Mária azonnal vacsorával kínálja, de Tóbiás megpróbálja húzni az időt.

00 32 33 A Kis varjúbanManci ésGyörgy édes kettesben pezsgőznek. György vallomást tesz, Manci szemérmesen fogadja az udvarlást.

00 32 56 Mária és Tóbiás is a szerelemről és régi leveleikről beszélgetnek. Tóbiás udvarol Máriának, aki zavarában telerakja vendége tányérját kacsasülttel. Hirtelen megszólal a telefon, és Mária kiszalad a szobából.  Miközben Mária telefonál, Tóbiás a pitiző foxit a tálalóhoz csalja és bezárja a kacsasülttel együtt a poharak és tányérok közé. Elrendezi a tányérját, és amikor Mária visszatér, az utolsó falatot nyeli. Mária örül, hogy így ízlik a főztje. Megint megpakolja étellel Tóbiás tányérját, és az újra megszólaló telefonhoz siet. Tóbiás most már nem csak a tányérját, de magát a tálat is a tálaló aljába üríti. Mária visszatér, közli, hogy bátyja telefonált, aki sajnos nem jöhet el. Tovább traktálja Tóbiást, aki nem győzi visszautasítani a kacsát, tésztát, gyümölcsöt. Egy feketekávéban végül kiegyeznek, Mária csönget is a cselédnek. Ekkor kutyaugatás hangzik a tálalóból, amit Tóbiás vicces kutyaugatással igyekszik elnyomni. Mária végül komolyan elkezdi keresni a kutyáját, és mivel Tóbiás az asztal alatt sejti, négykézláb keresik. Ekkor lép be Rozália, akit Mária összeszid, mert beengedte a kutyát.  A tálalóból ekkor már nem csak éles csaholás, de hangos csörömpölés is hallható. Végül a házvezető kiengedi az cserepek közül a kutyát.

00 36 48 A Kis Varjúban ezalatt György és Manci az éppen felhangzó dallamról beszélgetnek, ami a férfi afrikai emlékeit idézi fel. György dalra is fakad és elénekli Mancinak az „Úgy perzsel a csókod” kezdetű dalt. Manci szemérmesen fogadja a férfi udvarlását és kézcsókját.

00 39 15 Ezalatt Mária és Tóbiás kedvenc időtöltésükről beszélgetnek. Hamar kiderül, hogy mindketten szeretik a színházat, zenét, táncot. Mária örömében egy lemezt tesz fel, Tóbiás pedig dalra fakad: elénekli az „Aki él és mozog, a swinget jár” kezdetű számot, amelyre táncol is.

00 42 18 Dömötör judo-iskolája, Döme épp tanítványait oktatja, az altiszt az ajtó mellett szunyókál. Az újfajta Ju-Jitsu fogás bemutatásához önként jelentkezőt egy mozdulattal teríti le, az altiszt felriad, majd kivonszolja a mozdulatlanul fekvő áldozatot. Visszatérve jelenti, hogy Dönémek hölgylátogatója van. Mária jött el, hogy örömmel közölje a hírt öccsével: megkérték a kezét. Döme szkeptikus. Úgy gondolja ennek a kérőnek is csak Mária hozományára fáj a foga. A boldog menyasszony azonban megnyugtatja: vőlegénye gazdag külföldi, nem pedig hozományvadász. Mária személyes találkozót javasol lakásán, aznap délutánra 5 és 6 óra között. Döme hitetlenül ígéri meg, hogy este elmegy Máriához megnézni azt a csoda­bogarat, aki gazdag ember létére hajlandó nővérét elvenni feleségül.

00 44 34 Szalkayék lakásán Tóbiás és Manci beszélgetnek. Manci félti Kökényt az érzelem nélküli kalandtól, míg a férfi replikájára szégyenlősen tagadja, hogy érzelmileg bármi is kötné Györgyhöz. Tóbiás közben megmutatja Mária névjegyét Mancinak, és ebből derül ki, hogy Mária voltaképpen Manci főnöknője. A mama hirtelen rájuk ront és kíváncsian követeli, hogy megtudja mi van a pusmogás hátterében. Manci ugyan megígéri, hogy mindent elmond anyjának, de Tóbiást megnyugtatja a lány bíztató legyintése.

00 45 44 Mária lakása szalonjában egyedül swingel a hanglemezre, Rozália az ajtó ablakából figyeli, majd belép és meglepettségét nem titkolva szemléli a hirtelen megfiatalodott Mária jókedvét és ruháját.

00 46 43 Szalkayné szigorúanmegtiltja Tóbiásnak, hogy a komédiát tovább folytassák. Tóbiás érvel, de anya és lánya hajthatatlan. Tóbiás sértődötten távozik, Szalkayné pedig elküldi lányát Györgyhöz, hogy befejezze végre a komédiát.

00 47 59 Dömötör és Tóbiás, Máriához menet az utcán váratlanul összetalálkoznak a Belvárosi Virágszalon bejáratánál. Dömötör erélyesen követeli Tóbiástól tartozását, de az ígéretet tesz, hogy másnap kifizeti, mégpedig úgy hogy hozományára előleget vesz fel. Dömötör még egy nap haladé­kot ad, majd félrelöki Tóbiást.

00 48 38 György a Dunapart szálloda halljából felhívja telefonon Mici nénit, és bocsánatot kér, amiért eddig még nem látogatott haza a birtokra. Megígéri, hogy a napokban hazatér és elviszi a menyasszonyát is. A fülkéből kilépve Mancival találkozik, akinek beszámol a Mici nénivel folytatott beszélgetésről és tervéről, hogy leviszi őt a birtokra és bemutatja nagynénjének, mint menyasszonyát. Manci örül is a hírnek, de ugyanakkor szomorú is, mert töredelmes vallomást kell tennie Györgynek. Ezért átvonulnak az étterembe.

00 49 35 Döme nővérével, Mária lakásán izgatottan várják Tóbiást. Tóbiás hatalmas csokorral becsönget Mária lakására, de az előszobából rémülten veszi észre Dömét a nappaliban. Rozália kezé­be nyomja a virágcsokrot, azzal, hogy adja át Máriának és észrevétlenül távozik. Az ajtócsapódásra Mária lép az előszobába, Rozália elmeséli a történteket. Mária Dömötör előtt mentegeti Tóbiást, de az ismeretlen férfi gyanússá válik a díjbirkózó előtt. Meggyőződése, hogy ez a kérő is olyan, mint az előzőek, a „szemlész úr” és a híres tengerész, akiről kiderült, hogy propellerkapitány, akik becsapták vénkisasszony nővérét, és kicsalták annak pénzét. Elhatározza, hogy végére jár a dolognak, és a Dunapart szállóban fölkeresi az afrikai vőlegényt.

00 52 08 Szalkayék lakásán Tóbiás izgatottan kopogtat. Szalkaynétól megtudja, hogy Manci a szállóba ment, hogy tisztázza valódi kilétét György előtt. Tóbiás halálra rémül és a lány után rohan.

00 52 32 Dömötör is haragosan lép ki nővére lakásából, hogy a szállóba menjen.

00 52 42 Tóbiás az utolsó percben érkezik a Dunapart szálloda éttermébe. Mancit félrevonja és könyörög neki, hogy ne leplezze le magát és Tóbiást. E pillanatban érkezik meg Döme, aki a szálloda főportásától tudja, hogy György az étteremben tartózkodik. Tóbiás épp elvonszolja Mancit a kis szalonba, amikor az étterembe belép Döme. Bemutatkozik Györgynek, aki szívélyesen fogadja Máriája bátyját, és asztalához ülteti.

00 53 58 Míg Tóbiás Mancit győzködi a kis szalonban, Döme és György kedélyesen beszélgetnek, és György megkéri Dömétől Mária kezét. A fiatal szerelmes arca csak akkor komorul el, amikor Döme nővérének eddigi kálváriájáról és a hozományvadász szeretőkről, a szemlészről és a propellerkapitányról mesél. Manci szíve megenyhül az összetört Tóbiás láttán és belemegy, hogy még egy darabig továbbjátssza a szerepét. Dömötör ezalatt búcsút vesz az elképedt Györgytől és távozik.

00 55 52 Tóbiás Mancival visszatér az étterembe, majd búcsút vesz a fiataloktól és ő is távozik. Manci érdeklődve néz a hirtelen komorrá vált Györgyre, aki hűvösen társalog a lánnyal, majd szemrehányóan kérdi a lánytól, tudja-e mi az a szemlész és propellerkapitány. Döme ezalatt telefonon közli húgával, hogy tisztázta vele e helyzetet és elmondta nővérének balsorsú kalandját a szemlésszel és a propellerkapitánnyal. Mária kimondhatatlanul boldog, amikor azt is megtudja, hogy György megkérte a kezét Dömétől. Tóbiás az étteremből kijövet a szomszédos telefonfülkébe megy, és onnan próbálja Máriát elérni. Mária meglepődik, amikor György arra kéri, hogy ne kelljen a jövőben Dömével találkoznia. Mária ezalatt szakít Györggyel és közli vele, hogy egy hazugság áldozata, de ő nem fogja felvilágosítani. Indulatos szavakkal búcsúzik Györgytől, és éppen akkor viharzik ki az étteremből, amikor annak ajtaján Tóbiás lép be.

00 58 27 György ingerülten felelősségre vonja Tóbiást, aki semmit sem ért a szemlészből és propellerkapitányból. Tóbiás, amikor megtudja, hogy György Dömötörtől szerzett tudomást minderről, rájön, hogy az üzenet valójában neki szól. Tóbiás most mindent bevall Györgynek, aki legszívesebben össze­verné barátját, de megenyhül, amikor megtudja, hogy Manci szereti őt. Tóbiás minden részletről és viszonyról felvilágosítja barátját, aki úgy dönt, felkeresi Máriát, hogy vele is tisztázza a kialakult helyzetet.

01 00 32 György Mária lakásán részletesen elmeséli Tóbiás csúnya játékát, és az egyetlen elképzelhető megoldást javasolja Máriának.

01 00 58 Manci lakásuk ebédlőjében sírva olvassa Mária és György eljegyzési kártyáját, amellyel őt is meghívták a Berinday-villában tartandó ünnepségre. Az ajtón Tóbiás lép be, aki szintén szipogva olvassa a sajátját. Manci szemrehányást tesz Tóbiásnak, amiért ezt az egész komédiát kitalálta. Tóbiás viszont Mancit okolja, amiért nem várt még egy kicsit az igazságtétellel. Már azon gondolkodnak, hogy nem mennek el, amikor Szalkayné táviratot lobogtatva közli, hogy nemsokára megérkezik az autó, amit a jegyespár küld értük. Sírva készülődnek az utazásra.

01 02 28 Autó robog az éjszakában, benne Szalkayék és Tóbiás. Az asszony Kökényt okolja mindenért. Hirtelen megérkeznek az elhagyatott vidéken lévő kastély elé. Sötét, sejtelemes út vezet az épületig, amelynek ajtaját ijesztő tekintetű, torzképű sánta inas nyit ki előttük.

01 04 16 A néma inas bevezeti őket a hallba, majd rájuk hajtja a sötét terem ajtaját. Egy ajtónyílásban György leselkedik. Kaján mosollyal gyújtja fel a villanyt, majd eltűnik. A lépcsőn Mici néni érkezik, aki nagy szeretettel fogadja vendégeit és megmutatja szobáikat. Tóbiás és Manci elvonulnak, Szalkayné pedig Mici nénivel annak szobájába mennek beszélgetni.

01 06 20 Az inas leskelődik a folyosón, amikor Tóbiás kilopakodik szobájából és Manciékhoz bekopog. Elmondja a lánynak, hogy neki itt nagyon gyanús minden, különösen a fogadtatás, hogy Györgyék nem mutatkoznak. Manci nem bánja, már így is nagyon ráfizetett az egész játékra. Az ajtónál hallgatózó inas eliszkol, amikor Tóbiás kilép rajta. Szobájába megy és György aláírással levelet ír Máriának, amelyben azonnali beszélgetésre, a teraszra hívja. A levelet az inasnak adja át.

01 08 56 Mária pakolással az arcán, szobájában Dömötörrel beszélget, akinek még mindig sejtelme sincs nővére kérőjének kilétéről.

01 09 18 Az inas Tóbiás levelét Györgynek adja át, ő pedig azzal bízza meg, hogy azt Mancinak kézbesítse. György kilép a teraszra. Tóbiás óvatosan lopakodik a lépcsőn, ő is a teraszra igyekszik. Az inas Mancinak kézbesíti Tóbiás levelét. Tóbiás a randevúra várva a hallban cigarettázik, amikor váratlanul az egyik ajtó mögül Dömötör lép elő. Gyanútlanul köszönnek egymásnak, majd hirtelen felocsúdnak, és fergeteges hajsza veszi kezdetét. Tóbiás bezárkózik a hallba, de amikor Dömötör rátöri az ajtót, az már egy földön fekvő medvebőrben próbál menekülni. Kergetőzés közben még Mária szobájába is betörnek, halálra rémítve őt.

01 12 33 György a teraszon cigarettázik, amikor Manci kilép, és kérdőn fordul a férfihez, de az letagadja, hogy ő hívatta. Szerelmet vall, meg akarja Mancit csókolni, a lány elrohan, György pedig utána.

01 13 33 Mici néni szobája, az asszony beavatta Szalkaynét tervükbe, és éppen befejeződik a beszélgetés, amikor Tóbiás berohan az asszony szobájába, nyomában pedig Döme és Mária. Most már csoportosan folyik a kergetőzés, de Tóbiás páncélos vitéznek öltözik, és nem veszik észre. Manci és György is dulakodnak a csók miatt, és mivel a kergetőzés most már az egész házban folyik, Györgynek is el kell bújnia, amikor Manci bezárkózik a szobájába. Tervet forralva eltűnik az inassal.

01 15 03 Mária könyörög Tóbiásnak, hogy meneküljön Döme elől, de az büszkén és állhatatosan kitart eredeti szándéka mellett. A pityergő Manci ablakán az inas kopogtat, halálra rémítve a lányt, aki az ajtóhoz lépve kinyitja azt, és szembe találja magát Györggyel. A férfi szemtelenkedik, majd Mancinak ismét sikerül egérutat nyernie.

01 16 00 Döme a hallban tetten éri nővérét és Tóbiást. Ekkor tisztázódik mindenki előtt, ki kinek a párja. Mária elájul, a többiek a segítségére sietnek, egy hálószobában lefektetik, így Dömötör és a menekülő Tóbiás magukra maradnak. Döme beéri Tóbiást, de a judo-bajnokot saját fegyverével, judo-fogásokkal győzi le Tóbiás és megtépázva, de győztesen borul a küzdelem he­vében elalélt, de már éledező Mária karjaiba.

01 18 40 Másnap reggel a díszesen terített lakomaasztalnál Mici néni jelenti be az eljegyzésre készülő párokat. Bevonul Manci és György, majd Mária és Tóbiás. A menetet a felkötött karú, összetört képű Döme zárja, akit az inas tolószéken tol be.

01 19 33 VÉGE

Kimaradt jelenetek

8. kép befejező része. [A filmről készült dialóglista 124. dialógusa után következik. A forgatókönyv és az eredeti daialóglista szerint az egész 8. jelenet nem György szobájában, hanem a szálloda halljában játszódik.] Kökény és György beszélgetését követően a kamera Kökényt kíséri, aki detektívnek maszkírozott tükörképével folytat beszélgetést, arról, milyen nehéz helyzetbe is került. Ekkor hirtelen megpillant a hallban egy gyönyörű szőke nőt, akiről úgy gondolja, helyettesíteni tudná Máriát György előtt. Már éppen megszólítaná, amikor megjelenik a Sportember, akire a nő a hallban várt. Kökény a portáspulthoz rohan, hogy a főportásnál megtudakolja a nő kilétét, de e helyett megtudja azt is, hogy a Sportember a nő vőlegénye és többszörös vívóbajnok. Kökény a hír hallatán szomorúan tesz le tervéről.
125. Kökény:     …Na Tóbiás… honnan veszel Te egy olyan nőt, amilyet ő elképzelt magának?…
126. Sportember: Kezét csókolom, Mária!
127. Kökény:     Mária? …Ez a sors, Tóbiás!… Megvan a nő!…
128. Kökény:     Mondja, öregem, ki az a szép szőke nő, aki ott megy azzal a férfival?
129. Főportás:   Annak az úrnak a menyasszonya.
130. Kökény:     Menyasszonya?… Ez pech! És ki az az úr?
131. Főportás:   Többszörös vívóbajnok! Átadjak valami üzenetet a hölgynek?
132. Kökény:     Vívóbajnok?… Köszönöm, akkor nem aktuális!…

51. kép. György a Kis Varjú Étteremben megkéri a Máriának gondolt Manci kezét és bejelenti, hogy másnap felkeresi az édesanyját. Manci tiltakozik, György pedig elfogadja a tiltakozást. Mici néniről beszél, a nagynénjéről, akinek szeretné mihamarabb bemutatni, mint menyasszonyát. [A jelenetet nyilván azért kellett törölni, mert egy későbbi jelenetben Máriának örömmel kell tudomásul vennie ugyanezt a hírt, miszerint György szeretné bemutatni nagynénjének, mint menyasszonyát. Filmről készült dialóglista: 594-598. Forgatókönyv: 64. kép]
460. György:     Holnap elmegyek az édesanyjához és megkérem a kezét.
461. Manci:      Nem! Ne jöjjön!… Hiszen alig ismerjük egymást!
462. György:     Persze, semmit se tud rólam és… nem ilyennek képzelt el…
463. Manci:      Ne értsen félre! Nem erre gondoltam…
464. György:     Meg kell ismernie jobban! Engem is, a családomat is… Majd beszélek a nagynénémmel, hogy be akarom neki mutatni  a világ legaranyosabb teremtését…

52. kép. Mária Kökénynek a vacsora után a bátyjáról és annak munkájáról mesél. Mária nagyon szeretné, ha a két férfi mielőbb megismerné egymást, ezért másnap délutánra találkozót beszélnek meg Mária lakásán.
465. Mária:      Aztán szeretném bemutatni magának a fivéremet, ha nincs ellenére?
466. Kökény:     Miért volna? Ő is ott van a maga üzletében?
467. Mária:      Oh, dehogy!
468. Kökény:     Pedig elkéne egy kis férfi abba az üzletbe…
469. Mária:      Hát bizony… erre már én is gondoltam…
470. Kökény:     És a kedves bátyja?
471. Mária:      Neki magániskolája van…
472. Kökény:     Tanár? Fizika?… Matematika?… Algebra?…
473. Mária:      Nem… inkább torna… akkor holnap délután itt nálam, megfelel…
474. Kökény:     Legyen szerencsém a tanár úrhoz! Szeretem a tornázó embereket… Ép testben, ép lélek, satöbbi…
475. Mária:      Hamar meg fogja őt szeretni… Kedves fiú, szelíd, jó lélek…

63. kép. Dömötör megérkezik Mária lakása elé és bemegy az épületbe.

92. kép. Mici néni és Szalkayné a hall felől a földszinti folyosón beszélgetnek. Mici néni a szobákra mutatva:
Mici néni:  A menyasszony és a bátyja itt laknak a földszinten.
Szalkayné:  Mit szólsz a menyasszonyhoz?
Mici néni:  Majd elmondom!

97. kép. Kökény idegesen járkál a hallban, folyton az óráját nézi. Szobalány jön a folyosóról, átmegy a hallon. Kökény megállítja.
Kökény:     Mondja kedves, melyik a Mária kisasszony szobája?
Szobalány:  Akinek az eljegyzése lesz?
Kökény:     Igen.
Szobalány:  Itt a folyosón, balra, a második ajtó…
Kökény:     Köszönöm!

108. kép. Személyzeti lépcső (éjjel). 311. féltávol. Kökény a lépcsőhöz fut. Donogán [Dömötör] előugrik és lecsap rá. Kökény kicsúszik a kezéből. Donogán utána veti magát. Mindketten legurulnak.

109. kép. Földszinti folyosó (éjjel). 312. féltávol (Trükk). Donogán beverte a fejét, most tántorogva feláll és le akarja Kökényt ütni. Kökény elbuktatja, egy kicsit játszik vele, majd egy yudo-fogással megpörgeti és belevágja a folyosóba. Donogán végigcsúszik a földön.

110. kép. Hall, belső falépcsővel (éjjel). 313. féltávol (Trükk). Donogán becsúszik a hallba a folyosóról és ott marad mozdulatlanul. Mici néni, Szalkayné, Manci, György és Mária – utóbbi már köpenyben – lerohannak a falépcsőn és bámulva nézik az ájult Donogánt. Kökény megtépázva, de győztesen bevonul, félrerúgja Donogán lábát az útból s boldogan öleli meg a feléje rohanó Máriát.

Érdekességek

  • A film elsőként megjelenő külső helyszíne a Főposta Petőfi Sándor utcai épülete, háttérben a Molnár és Moser drogéria (Petőfi Sándor utca 11.).
  • A film taxi-jelenete a híres, később lebombázott Duna-parti szállodasor egyik épületénél készült.
  • A Ju-Jitsu fogást bemutató jelenet snittje optikai trükkpadon készült a burleszk-hatás érzékeltetése miatt. Eredetileg ugyanezt a trükkfelvétellel elért burleszk-hatást szándékozták alkalmazni – az eredeti forgatókönyv szerint – a film egyik utolsó jelenetében (109. és 110. kép) is, amikor Tóbiás Dömötörrel birkózik és Dömötört a levegőben megforgatja, majd Dömötör végigcsúszik a folyósón, egyenesen a hallba, a vendégek közé. A film befejezése időközben módosult, így nem került sor több trükk alkalmazására.
  • Dömötör és Kökény utcai találkozásának külső helyszíne a Váci utca és Deák Ferenc utca sarkánál a Calderoni egykori üzlete és a Belvárosi Virágszalon.
  • Mária lakásának külső helyszíne a Pasaréti út 101. szám alatti modern stílusban épült ház.
  • Az eredeti forgatókönyv és az eredeti dialóglista szerint Berinday nem a Dunapart szállodában lakik, hanem a Hungária szállóban.
  • A forgatókönyv, (mint a legkorábbi változat) szerint Kökény, az állástalan színész rendszeresen idézi a magyar irodalom klasszikus mondatait, verssorait, de írójuk személyét rendre összekeveri. Amikor kijavítják, egy-egy vicces mondattal elüti tévedését. Kökénynek ezt a jellemvonását a végleges változatból kihagyták. Csupán egy helyen maradt meg, megváltoztatott formában. Eredeti változat: (Forgatókönyv: 46. kép) „Ezeregy bocsánatot, esedezek a késésért. Ez a szerény kis csokor mondjon el mindent helyettem, mert ahogy híres költőnk Ady Endre írta: A virágnak megtiltani nem lehet...” Végleges változat: „Ezeregy bocsánatot, esedezek a késésért. Tessék, ez a pár szál virág mondjon el mindent helyettem, mert ugyebár a virágnak megtiltani nem lehet! És nem is szabad!”
  • Dömötör Döme szerepköri neve a forgatókönyvben „Donogán Döme”
  • György és Tóbiás szállodai jelenetének az a része, miután Mária lemegy a hallba, nem volt benne az eredeti forgatókönyvben. (Filmről készült dialóglista: 341-350)
  • A 48. kép vége és az 50. kép eleje a zenéig az eredeti forgatókönyvben nincs benne. (Filmről készült dialóglista: 465-486 és 492-498)
  • A 63. képből kivágták, amikor Döme Mária lakására megy, a snittnek csak a második felét hagyták meg, amikor Kökény érkezik a villa elé.  Ezt viszont egy későbbi jelenet után illesztették be. Ezért az a jelenetet, amikor Mária és Döme, Mária lakásán Kökényt várva beszélgetnek, egy későbbi koncepció eredménye. (Filmről készült dialóglista: 603-610)
  • A forgatókönyvben eredetileg nem szerepel az autós jelenet, amikor Szalkayné, Manci és Kökény az eljegyzésre mennek. (Filmről készült dialóglista: 787-806)
  • A forgatókönyv tanúsága szerint az eredeti koncepcióban nem szerepelt a sejtelmes sötét kastély, a torz arcú inas és az a körülmény sem, hogy a vendégeket György nem fogadja, csak meglesi az ajtó mögül. A forgatókönyvben György és Manci hűvös és szemrehányó beszélgetést folytatnak a hallban, míg Mária már nyugovóra tért. A továbbiakban sem úgy alakulnak az események, ahogyan az a forgatókönyvben szerepel: nincsen benne Manci és Kökény beszélgetése a kastélyban és az a jelenet, amikor az inas Kökény levelét Györgynek megmutatja. Az üldözési jelenet is rövidebb, és a birkózás végkifejlete is másképpen alakul a könyvben. Manci nem zárkózik be György elől a szobájába, és Tóbiás nem húz páncélsisakot a fejére verekedés közben. Ugyancsak nem szerepelnek a forgatókönyvben a Máriával a hallban folytatott beszélgetései sem.
  • Pártos Gusztáv, a birkózókra jellemző maszkját, begyűrt füleit és benyomott orrát szabad szemmel alig látható tüllel ragasztották össze.
  • 1944 február 11-én 40 sebesült honvéd látogatott ki a pasatréti műterembe a film forgatására. A vendégeket Katona Jenő dr. fogadta. Két órán át figyelték a műtermi munkálatokat, amelynek kulisszatitkaiba Eiben István operatőr és a rendező, Balogh István avatta be őket. A látogatásról megemlékezett a Mozi újság a 7. számában is.
  • A filmben szereplő kutya ugatását először színészekkel, első sorban latabár Kálmánnal akarták felvennei, de Lázár István hangmérnöknek egyis változat sem felelt meg. A nagy ugatást meghallotta a filmben szereplő kutya is és nagy ugatásba kezdett, amit gyorsan sikerült is rögzíteni, így a szinkronvágáskor az ekkor felvett hangot használták.
  • A film női főszerepére Hidvéghy Vali 1944 január végén szerződött a produkcióhoz.
  • A filmet még 1949 márciusában is vetítették Budapesten, annak ellenére, hogy szereplői között fasisztának minősített művészek is voltak, és a filmet is így fasiszta alkotásnak minősítették.

Galéria

Vélemények

Végre egy egészséges burleszk, amelyben nem szóviccekben és kínrímekben vonaglik a humor, hanem cselekménye van, tempója van és képhumorba oldották fel a történeteket. Szöveg nélkül is végigkacaghatják majd a nézők.
Lázár István (hangmérnök), Mozi újság, 1944/9.

A darab egész felfogása emlékeztet a némafilm kezdeti idejének tányértörős és tűzífecskendős komédiáira, azonban korszerű eszközökkel, filmszerű feldolgozással. Ezáltal a komikus helyzetek logikusan illeszkednek a valószínű helyzetekbe s a mulattatás bravúros technikai fölénnyel válik eredményessé. Éppen ebben különbözik Balogh István rendezése az előző, magyar gyártású bohózatoktól, ahol az ostobaság néha inkább a bosszankodást, mint mulattatást szolgálta, a komikai hős nemes cselekedete képezi a filmmese alapját, nem pedig külső adottságai vagy a szereplők esetlensége. (E tekintetben van némi rokonsága ennek a filmnek Chaplin világsikert aratott „Cirkusz“ című filmjével.)
Gyimesy Kásás Endre kritikája, Magyar Film, 1944/17.

Vaszary Pirinek ez az alakítása iskolapéldája annak, hogy ilyen felfogás mellett művészetet nyújt, míg ha adottságaihoz „hozzájátszik“, karzati karikatúrává válik. (...) A film összeállítása (vágó) szintén kifogástalan: a cselekmény vígan perdül, a jelenetek szépen kapcsolódnak. A díszlet (Stílus) a vígjátéki átlagon felül gazdag kiállításban nyújt keretet. (...) Pataky Jenő mozgása kissé idegen a felvevőgép előtt, szerepében még merevség és elfogódottság érzik. Pedig érdemes volna többet foglalkozni a filmmel. Az Afrikai vőlegényt legfőbb érdeme minden vonalon a túlzásmentesség; bizonysága annak, hogy meglévő művészerőink felhasználásával reális eredménnyel foglalkozhatunk a jövőben ezzel, a műfajjal.
Gyimesy Kásás Endre kritikája, Magyar Film, 1944/17.

Bár a vékony ötletet itt is tapossák és nyúzzák a végletekig, mégis történt valamelyes kísérlet arra, hogy a mesét igazi humoros karakterfigurákkal élénkítsék. A csúnya vénkisasszony, a facér színész, a tornatanár alakja legalábbis a komikum felé valóban ki van dolgozva, sőt itt már inkább az a baj, hogy egészen az állati röhögésig akarják felvidítani a közönséget. Ezért választották egyik főszereplőnek Latabárt s beleadtak mindent, amire egy ilyen Latabár csak képes. Jól számítottak! Latabár kedvence egy bizonyos pesti közönségnek, mely élcein és fintorain már nem is nevet, hanem egyenesen nyerít.
Magyar Kultúra, 1944.