A VILÁG CSAK HANGULAT

The World is Only a Spirit (angol)

Alkotók

Illés Jenő  rendező
Illés Jenő  forgatókönyv

Szereplők

Leontine Kühnberg  Froben Zoe, a milliomos leány / az apacsleány
Somlay Artúr  Rolf Sanders, a szobrász
Vándory Gusztáv  Rolf barátja
Kemenes Lajos  apacs
Fehér Gyula  

Majthényi László

 

Produkciós stáb

Fröhlich János producer
Fodor Aladár producer

Gyártási és bemutatási adatok

Kino-Riport gyártó cég
Kino-Riport forgalmazó cég
1917. február 5. bemutató

Filmtechnikai specifikáció

Némafilm, az eredeti hossza a korabeli források szerint:1500 méter

Fellelhetőség, források

A film kópiája elveszett. Az adatok az alábbi forrásokból származnak:

  • Mozihét, 1916/31, 37, 40, 1917/2, 5, 6, 28, 29, 39
  • Színház és Divat, 1916/6
  • Mozgófénykép Híradó, 1916/31, 52
  • Almanach. A magyar kinematográfia évkönyve.1917. (Szerk. Kármán Béla és Pék Dezső) 123. p.
  • Vándory Gusztáv: Visszaemlékezések (Kézirat, MNFA Könyvtára.) 4. p.

Bibliográfia

  • Lajta Andor: A magyar film története II. (Kézirat, MaNDA Könyvtára.) 75. p.
  • Nemeskürty István: A mozgóképtől a filmművészetig. Bp. 1961. 351. p.
  • Nemeskürty István: A magyar film története (1912-1963). Bp. 1965. 40. p.
  • Ábel Péter: A magyar filmek törzslapjai (Kézirat, MaNDA Könyvtára.)
  • Gaál Éva: A magyar hivatásos filmrendezők portréja és tevékenysége (1900-1920). 1974. (Kézirat, MaNDA Könyvtára.) 158-159. p.
  • Kőháti Zsolt: Tovamozduló ember tovamozduló világban. Bp. 1996. Magyar Filmintézet, 84. p.

Tartalom

Froben Zoe dúsgazdag, elkényeztetett urileány, aki halálosan unja a sivár zsúrozásokat és pillanatnyi szeszélyének engedve elhatározza, hogy apacslánynak öltözve felkeresi a külvárosi csapszékeket. Sanders Rolf fiatal szobrász modellt keres az „elvetemültség” szobrához. Amint a külvárosi lebujokban kutat az őstipus után, megakad a szeme Zoén, aki álöltözetében, magára erőszakolt vadságával valóban a legjobb matéria a szobor megmintázásához. Zoénak tetszik a kaland és másnap felkeresi Sanders műtermét. A szobrásznak feltűnik a leány okossága, kifinomult gesztusai, és kettejük között gyengéd szerelmi viszony fejlődik. Sanders apja egy nap feljön a városba, felkeresi a fiát és keserűen panaszolja el neki, hogy birtokát elárverezik, ha csak nem sikerül meglágyítani a hitelező szívét. A hitelező nem más, mint Zoe apja, aki egy feltétel alatt hajlandó az elárvereztetéstől elállni, ha a fiatal Sanders elveszi a leányát. Súlyos dilemma előtt áll a szobrász. Ő, aki mitsem tud arról, hogy az apacsleány tulajdonképpen Zoe, nem tud beletörődni abba, hogy lemondjon szíveválasztottjáról, a szegény, elzüllött, de lelkében nemes apacsleányról. Végül enged a kényszernek, elveszi Zoét, akiről még most sem tudja meg, hogy azonos azzal az apacsleánnyal, aki modellje volt. Ám Sanders elveszti alkotózsenijét. Nincs ihlete, s mindig visszaálmodja azt a nőt, aki legszebb szobrához az inspirációt adta. Megszökik hazulról, hogy a külvárosi lebujokban megint felkeresse egykori modelljét. Zoe tudja ezt, felöltözik apacsleánynak, s ugyanott, ahol egykor, ismét szembetalálkozik Sanderssel. Sanders megszökteti a leányt, - saját feleségét.

Érdekességek

A film címét valószínűleg Reviczky Gyula akkoriban népszerű költeményének sora ihlette:

Magamról (részlet)
Hát ne fordulj vak hevedben
A világ és rendje ellen...
Úgy tekints az emberekre,
Hogy a föld se jó, se ferde;
Se gyönyör, se bú tanyája,
Csak magadnak képe, mása.
Ki sohajtoz, ki mulat.
A világ csak - hangulat.

Galéria

Vélemények

"A világ csak hangulat... Ez a címe a Kino-Riport-filmgyár első Kühnberg-képének, amelyben Kühnberg Leontíne, a nagynevű berlini Reinhardt szinésznő, a kiváló filmművésznő játssza a fő női szerepet. A darab izgató, szenzációsan érdekes meséje rendkívül nehéz feladatot ró a művésznőre, aki kettős alakításban ragyogtatja hatalmas tehetségét, a milliomos urileányt pazarul fényes, az apacs-leányt pedig a kloakának, a zsungelnek megfelelő miljőben szólaltatja meg. Mindkét változatban egyaránt nagynak, hatalmasnak, szinte tüneményesnek bizonyul Leontine Kühnberg, aki magaslatára emelkedett a filmjátszás művészetének." (Mozihét, 1916/31)