Forgács Antal dr.

Fortuna Film Kft.

Forró Pál dr.
író, újságíró, forgatókönyvíró

Születés: Budapest (egyes források szerint: Bécs), 1884. február 22.
Halálozás: Budapest, 1942. január 29.

Eredeti neve: Fischer Pál
Szülei: Fisher Lázár, Glaser Regina
Írói álnevei: P. Heath, G. P. Heath, Max Henneberg, Fischer Pál, Kertész Géza, Hevessy Endre
Lakásai: Budapest VI. Nagy János utca 7. (1911), VI. Teréz körút 34. (1942)

Jogi doktorátust és ügyvédi oklevelet szerzett, néhány évig középiskolában tanított. Első regénye Egy diákkor története 1917-ben jelent meg, s ezt követően mintegy száz regényt írt, melyek többsége a Világvárosi regények sorozatban jelent meg. Ezen kívül színdarabokat, kabaréjeleneteket, sanzonokat is írt. Boccaccio, Balzac, Sue, Walter Scott műveiből fordított. Színes meseszövésű, csevegő stílusú, gyakran erotikus írásaival a két világháború között nagyon népszerűvé vált, 1945 után azonban elfelejtették. A rendszerváltást követően néhány regényét újra kiadták és az Magyar Elektronikus Könyvtárban is hozzáférhetővé tettek jónéhányat.

Felesége Kunvári Györgyi vegyész volt, akit 1911. október 26-án vett el.

1917-től a Star filmgyár dramaturgja, majd az Országos Magyar Filmegyesület alelnöke lett. Huszonöt filmhez írt forgatókönyvet, ezek közül a Vihar után és a Mikor a szőlő érik maradt fenn és egy-egy rövid töredék A cigányleány, A dada és Az egér című filmekből. 1919-ben,  cikksorozata jelent meg a Színházi Életben "Hogyan kell mozidarabot írni" címmel, melyben forgatókönyvírói tapasztalatait foglalta össze. A húszas években számos külföldi film magyar feliratát készítette el, s egy ideig a Színházi Élet filmrovatát vezette Hevessy Endre néven. 1929-ben Franciaországban hangosfilm készült Lohengrin kisasszony című regényéből, melyet Várkisasszony címen mutattak be a magyar mozik. A harmincas években a Délibáb, Tolnai Világlapja, Pester Lloyd és a Színházi Élet hasábjain jelentek meg írásai.  

A forgatókönyvírásról szóló cikksorozatában írja: „Egy latin példabeszéd azt mondja: poéta non fit, sed nascitur ! Ez magyarra fordítva annyit jelent, hogy a poétaságot nem lehet megtanulni, hanem arra születni kell. Ez alól a szabály alól azonban feltétlenül kivételt képez a scenárium-író. A filmíráshoz is kell természetesen írói hajlam, nagy fantázia, meseszövési képesség, sok természetes hajlam és rátermettség, de mindezek tetejébe elengedhetetlen a gyakorlati kiképzés. Csak az írhat jó filmeket, aki a filmgyártás egész mesterségét ismeri. A filmírónak részt kell vennie filmfelvételeken, látnia kell, hogy milyen trükkökkel dolgozik a rendező, tapasztalatokból kell megtanulnia, hogy mi a hatásos kép, mit lehet az elgondolásokból valóban le is fényképezni.” Színházi Élet, 1919/19.

Forgatókönyvei:

  1. A régiséggyűjtő (1917, rövid)
  2. Betörő (1918)
  3. Havasi szerelem (1918)
  4. A csitri (1918)
  5. Vihar után (1918)
  6. A fejedelmi nap (1918)
  7. A gőg (1918)
  8. Az ezresbankó (1918)
  9. A cigányleány (1918)
  10. A szeszély (1918)
  11. A bosszú (1918)
  12. A csöppség (1919)
  13. Halcyone (1919)
  14. A lavina (1919)
  15. Mikor a szőlő érik (1919)
  16. Francillon (1919)
  17. Herceg Reginald (1919)
  18. A dada (1919)
  19. Szobor (1919)
  20. Mackó úr kalandjai (1921) - egyes források szerint
  21. Az egér (1921)
  22. A keselyű (1921)
  23. Arsene Lupin utolsó kalandja (1921, szkeccs) – Márkus Lászlóval
  24. Náni (1921, szkeccs)
  25. Mikor a szőlő érik (1921, szkeccs)
  26. A kis lord (1922, szkeccs) 

Prológus:

  1. Fehér galambok fekete városban (1923)

Forrás: Castiglione-Székely: Filmlexikon ♦ Magyar Életrajzi Lexikon ♦ Wikipédia ♦ FamilySearch (házasságihalotti)

Galéria