Fejes Teri

Fekete Ferenc

Fejős Pál
rendező, forgatókönyvíró, díszlettervező, producer

Születés: Budapest, 1897. január 24.
Halálozás: New York (USA), 1963. április 23.

Szülei: Fejős Dezső István belügyminiszteri számtiszt, Novelli Berta Hajnalka
Lakása: Budapest V. Újpesti rakpart 5. (1921), VII., Erzsébet-körút 35. I/6. (1923)

Édesapját nagyon korán elveszítette. Kecskeméten diákszínjátszó volt, rendezett és szerepelt is a darabjaiban, majd harcolt az I. világháborúban. A budapesti egyetemen vegyészetet tanult, ugyanakkor az Operaház díszletműhelyében dolgozott. 1919-ben a Tanácskormány filmszcenikai ügyeit intézte, később az Orient Film szcenikai főnöke lett, 1920-ban már a Mobil Filmvállalat főrendezője volt. 1920-1923 között Budapesten dolgozott, majd az év végén az Egri csillagok című filmjének pénzügyi kudarca miatt elhagyta az országot. Előbb Bécsben működött Max Reinhardt mellett a filmgyártásban, majd Berlinben dolgozott Fritz Lang filmjeiben. 1926-1930 között az USA-ban élt, eleinte nyomorgott, majd álláshoz jutott. Volt fizikai munkás egy zongoragyárban, pincér, ügynök, halottkém, később a Rockefeller-intézet (The Rockefeller Institute for Medical Research) patológiai és bakterológiai részlegének vegyésztechnikusa lett. Közben továbbtanult és orvos-bakteriológus képesítést szerzett. 1927-ben megtakarított pénzén és egy idegen, ötezer dollásros tőkével Hollywoodban elkészítette Az utolsó pillanat című avantgárd alkotását, amelyért még Chaplin is rajongott és melynek osztatlan sikere miatt az Universal Pictures szerződtette. Big House című, fegyházban játszódó filmjéért a hollywoodi rendőrtestület tiszteletbeli kapitányukká nevezték ki. Mielőtt hazatért volna, Franciaországban elkészítette a Fantomas egyik első változatát. 1932-ben francia tőkével Magyarországon két filmet forgatott, majd 1933-ban Ausztriában, később Dániában telepedett le, és a Nordisk cég számára dolgozott. Az évtized végén teljesen felhagyott a filmezéssel és etnográfiai-régészeti kutatóexpedíciókat szervezett a Wenner-Green-alapítvány megbízásából, főként Dél-Amerikában. 1943-tól egyetemi tanár előbb a Stanford, majd a Yale és Columbia Egyetemen, 1953-tól a New York-i Tudományos Akadémia elnöke volt.

Első felesége állítólag Saásdy Alice színésznő volt, majd Jankovszky Mara filmszínésznőt vette el 1921. március 10-én. Tőle 1929-ben elvált, majd később egy amerikai felesége volt, akitől szintén elvált. 1933-ban Germaine Aussey francia színésznő vőlegénye volt.

Eleinte Magyarországon kalandfilmeket rendezett (Lidércnyomás, Fekete kapitány), majd az USA-ban egyéni szemléletű művészfilmeket (Az utolsó pillanat, Lonesome - A nagyváros mostohái, Emberek a rács mögött - Szerelmes ördög). 1932-ben Magyarországon a francia Osso-cég számára két humanista alapgondolatú, szép művészi filmet forgatott (Tavaszi zápor, Ítél a Balaton).

Rendező:

  1. Pán (1920)
  2. A fekete kapitány (1920)
  3. Lidércnyomás (1920)
  4. Újraélők (1920)
  5. Arsene Lupin utolsó kalandja (1921)
  6. Pique Dame (1921)
  7. Egri csillagok (1923)
  8. Tavaszi zápor (1932)
  9. Ítél a Balaton (1932)

Forgatókönyvíró:

  1. Pán (1920)
  2. Lidércnyomás (1920)
  3. Ítél a Balaton (1932)

Díszlettervező:

  1. Liliom (1919)
  2. Tláni (1919-20)
  3. O'hara (1920)

Producer:

  1. Pique Dame (1921)

Forrás: Magyar Hangosfilm Lexikon ♦ Wikipedia ♦ FamilySearch (házassági 1921) ♦ Színházi Élet, 1932/14. ♦ Pesti Napló, 1932/60.