BUDAPEST LÁTKÉPE

Szereplők

Makay Margit  
Tanay Frigyes  

Produkciós stáb

Faludi Miklós producer
Erényi Béla producer

Gyártási és bemutatási adatok

Hunnia Biográf gyártó cég
  bemutató

Filmtechnikai specifikáció

Némafilm, dramatizált idegenforgalmi reklámfilm, hossza ismeretlen

Bibliográfia

  • Pesti Mozi 1913. február 22.; Színházi Hét, 1911/33; Színházi Élet, 1912/33
  • Magyar Bálint: A magyar némafilm története. Bp. 2003. Palatinus. 56. p.

Tartalom

Az első magyar film Sajnálkozó kézlegyintések fogadták az első ötletet, mikor elhatároztatott, hogy lesz magyar filmgyár is. A sajnálkozó próféták a saját hazájukban sajnálkoztak, és azért tévedtek, mert a külföldre is kellett volna gondolniuk. A külföldet tudniillik roppant érdeklik a még úgyszólván felfedezetlen Magyarország természeti szépségei és érdekes etnográfiai adatai, de nem akadt, aki ezeket tetszetős formában a külföld rendelkezésére bocsátotta volna. Most aztán csak azért is megcsinálta az első magyar filmet a Faludiék filmgyára, amely jóval többet fog használni a magyar hírnév megszerzésének, mint tíz darab tüzesen elmondott interpelláció.
A Hunnia első filmje nagyon kedvesen és nagyon ravaszul Budapest szépségeit fogja beadni a külföldi mozilátogatónak. A kép tudniillik arról szól, hogy egy fiatal angol házaspár Magyarországra, sőt Budapestre jön nászutazni, itt aztán végigélvezi a főváros minden érdekes szépségét. Tanay Frigyes és Makay Margit játsszák az angol nászutasokat a filmen. A gép, amely felvette őket, hűségesen felmászott velük a Gellért-hegyre, propellerezett a Dunán, megállt a Lánchíd közepén, végigkocsizott az Andrássy úton, kiment a ligetbe, egy szóval minden szép pesti helyre és mindenütt lefotografálta a mozgófilmre, hogy az angol házaspár, mármint Tanay és Makay Margit, mennyire gyönyörködnek a hungarian city szépségeiben. Temérdek kedves epizódot lehetne elmondani az első magyar film megszületéséről. A legkedvesebb mindenesetre az volt, hogy Tanay, mikor a felvevőgép lencséje előtt széles gesztusokkal magyarázta Makay Margitnak a kilátás gyönyörűségeit, hirtelen megbotlott és hanyatt esett, mire a partnere jóízűen elkacagta magát. A gépet megállították, talpra segítették Tanayt, és most elkezdtek vitatkozni, vajon maradjon-e így a kép? Mert hiszen nem lehetetlen, hogy az angol férj megbotlik a Gellért-hegyen, s az újdonsült angol menyecske jóízűen kineveti pórul járt urát. Lehmann úr elesett, ez rendes mozi dolog. Végre azonban úgy állapodott meg a gyárvezetőség, hogy Tanay bukását megsemmisítette, és a Gellért-hegyi kilátásról csináltatott egy másik filmet.
Ez a film magyar mozikban nem fog szerepelni. Export-cikk, azért, hogy a külföldi mozik közönségének ilyen ravaszul lehessen beadni a magyar főváros szépségeit. Eléggé nem lehet örülni az első sikernek, és eléggé nem lehet hangsúlyozni, hogy mennyit használ az első magyar film a budapesti idegenforgalomnak. (Színházi Hét, 1911/33)

Galéria